Bibliotheek

We beginnen heel bescheiden.

Met boeken die door de uitgever als download worden aangeboden.

Momenteel hebben we alleen enkel publicaties van Urgenda, welke gaan over klimaat, de samenleving, energie etc.

Ik hoop dat ze u ook veel energie geven en u ook mee denkt en mee doet aan onze klimaatopgave.

De boeken beveel ik zeer aan en zijn via www.urgenda,nl gratis te downloaden

Tussen kolen en Parijs

Nederland 100% duurzame energie in 2030

Zonder Water Geen Later
PDF – 12,9 MB 72 downloads

Maar ik wil graag verder........

Hoe, weet ik nog niet. Maar ik zoek mensen die graag mee denken en iets willen doen aan het verbeteren van het klimaat.

Ik zoek mensen die de stappen willen zetten, maar ook vooral mensen die door kennis en kunde andere mensen mee op de goede weg kunnen helpen. Het mogen ook de Willy Wortels van Halderberge zijn die zelf al uitvindingen hebben gedaan of stappen hebben gezet en een ander een duwtje in de rug kunnen zetten.

Heeft u een idee, hoe we dit vorm kunnen geven, neem dan contact met mij op. Misschien kunnen we een leuk clubje vormen, elkaar stimuleren en zorgen voor een klein beetje betere wereld voor onze nageslachten.

Kunnen we ergens initiatieven nemen :

Zo zag ik laats op TV een clubje mensen, in Tilburg, die als vrijwilliger woningen isoleerden voor mensen die het door aannemers niet konden laten uitvoeren, omdat het dan gewoon te duur werd. Zijn er mensen die handig zijn en kennis van isoleren en afwerken hebben die ook een dergelijk soort project mee willen starten? Laat het me horen.

Er is in de gemeente Halderberge een groepje dat natuuronderhoud doet in het Pagnevaartbos en dat nu ook een initiatief wil nemen om binnen 4 jaar 10.000 bomen te planten in Halderberge. Wie heeft er goede ideeën of wil er aan mee werken. Heeft u grond waar u bomen en struiken op zou willen laten planten. Of wilt u als vrijwilliger mee werken? Ook dit soort kleine dingen dragen bij aan een beter klimaat.

Zelf loop ik ook dagelijks met de hond een aantal keren een rondje. Ik neem dan een zak en grijper mee en raap zwerfafval op. In een kilometertje of 2-3 heb je toch al vaak een halve tot hele zak afval. Om dit ook te kunnen doen stelt de gemeente Halderberge Zappersets beschikbaar. Een ring om de zak te dragen, een grijper, vestje, handschoenen en speciale groene vuilniszakken.

Het afval kun je op straat weg zetten en wordt dan door de gemeente opgehaald.

Persoonlijk, sorteer ik de zakken ook nog uit, lever de flesjes met statiegeld in, sorteer blikjes en plastic en doe ze in de oranje containers en alleen de rest (Veelal veel nat papier) gaat in de groene zak naar de vuilverbrander. Door het uitsorteren gaat ca 2/3 van het afval niet naar de vuilverbrander maar wordt het gerecycled. Wilt u het eens proberen of het u wat lijkt, spreek eens met me af en lopen we samen een rondje. Het klimaat-piraten-bos heeft enkele sets die u kunt gebruiken. Nadere info via 0636084564. Als u vaker wilt lopen kunt u dus zo'n setje gratis aanvragen via de gemeente.

De klimaat-quiz van 5 nov 2022 is uitgesteld naar 25 maart 2023. Kijk op de pagina klimaatweek voor meer info en aanmelding.

Heeft u nog andere ideeën?  Vertel het me.

podcast Hoe kan verdragsverandering helpen de klimaatcrisis mee oplossen: https://open.spotify.com/episode/5CXjKuCpLwFwtaGCMYMfAi

Maak jouw eigen website met JouwWeb